Ruszył Międzynarodowy Fotofestiwal w Łodzi, który w tym roku szuka odpowiedzi na pytanie: wokół jakich wartości i jak tworzymy wspólnoty w XXI wieku? O wspólnotach opowie kilkadziesiąt wystaw z całego świata i program wydarzeń towarzyszących. To właśnie z potrzeby solidarności i wspólnego działania powstał trójfestiwal, a organizatorzy festiwalu zaprosili do Łodzi festiwale z Białorusi i Ukrainy.

Program Fotofestiwalu został zaktualizowany, tak aby uwzględnić współczesną sytuację. Fotofestiwal zaprosił do Łodzi dwa festiwale i przekazał im przestrzeń wystawienniczą: Miesiąc Fotografii w Mińsku oraz Odesa Photo Days, które nie mogły odbyć się w tym roku w Białorusi ze względu na obecny tam reżim oraz wojnę w Ukrainie.

Kiedy zaczynaliśmy pracę nad programem, słowo WSPÓLNOTA – wybrane na temat edycji – miało inny ładunek emocjonalny niż dziś. Po nieuzasadnionym i zbrodniczym ataku Rosji na Ukrainę, w trakcie gdy miliony Ukraińców_ek zmuszonych zostało do znalezienia tymczasowego domu, wszyscy patrzą inaczej na wartości takie jak jedność i solidarność. Dziś, kiedy media przez wszystkie przypadki odmieniają hasło „wspólnota europejska”, a setki osób organizuje się, aby pomóc uciekającym przed wojną, chcemy wierzyć, że to właśnie „wspólnota” pozwoli nam przetrwać ten kryzys. – mówią Franek Ammer, Krzysztof Candrowicz i Marta Szymańska z kolektywu kuratorskiego Fotofestiwalu.

Rahima Gambo, Tatsuniya series, FOTOFESTIWAL 2022

Kobieca wspólnota formą oporu

Prace i doświadczenia silnych kobiet pokażą, jak wspólnota może stać się formą oporu i terapią po tragicznych wydarzeniach. Rahima Gambo w nowej odsłonie multimedialnego projektu Tatsunya proponuje poetycką, nawiązującą do baśni opowieść o uczennicach z północno-wschodniej Nigerii. W 2013 roku w ich szkole miał miejsce zamach terrorystyczny grupy Boko Haram. Trudne doświadczenia dziewczynki próbowały oswoić, m.in. poprzez odpowiedni program edukacyjny, który obejmował także  warsztaty z Gambo. Z projektem korespondować będą stworzone specjalnie na Fotofestiwal prace Denae Howard – amerykańskiej artystki wizualnej, która kontynuuje temat znany z jej poprzednich prac – doświadczeń czarnoskórej społeczności Nowego Jorku i USA. Natomiast projekt Matki ziemi autorstwa Mahé Elipe pokaże, jak doświadczania przemocy domowej i opresji ekonomicznej stały się dla pięciu kobiet punktem startowym do stworzenia zupełnie nowej społeczności. Z uporem, walcząc o emancypację, zaczęły nowe życie na własnym terytorium w wiejskiej części miasta Meksyk i tym samym podjęły próbę zbudowania siostrzanej wspólnoty idealnej. Natomiast kobiecą perspektywę w polskiej fotografii lat 70., 80 i 90. XX wieku przybliży wystawa Jedyne. Nieopowiedziane historie polskich fotografek w Muzeum Miasta Łodzi.

Elena Subach_z wystawy Foreboding Landscape Odesa Photo Days Fotofstiwal 2022

Wspólnota ludzi, zwierząt i roślin

Rozszerzone pojęcie wspólnoty, opartej na relacjach ludzi, innych zwierząt, roślin, grzybów i mikroorganizmów proponują artyści biorący udział w wystawie grupowej Wolność_Równość_Bioróżnorodność!. Francesca Todde opowiada o międzygatunkowej współpracy na przykładzie działalności Tristana. Ten edukator ptaków rozwija autorski sposób komunikacji ze zwierzętami w oparciu o to, jak działają ich zmysły i na co reaguje ich wrażliwość – np. na intensywność spojrzenia czy nawet intencję stojąca za każdym ruchem Tristana. Projekty Daniela Szalaia i Marty Bogdańskiej zwracają z kolei uwagę na zaprzęganie zwierzęcych zdolności do stricte ludzkich celów: hodowlę genetycznie zmodyfikowanych kur potrzebnych do produkcji szczepionek czy udział szpiegujących wiewiórek, gołębi fotografów i nuklearnych jaszczurek w konfliktach zbrojnych i innych działaniach militarnych.

Marta Bogdanska Shifters, fot.Adolph E. Weidhaas z wystawy "Wolnosc_Rownosc_Bioroznorodność" FOTOFESTIWAL 2022

Artyści zaproszeni do wystawy Radosna śmierć obrazów przyglądają się fenomenowi tymczasowych społeczności zbudowanych wokół procesu tworzenia i doświadczania obrazów.  Kolejna wystawa  poświęcona jest projektom tworzonym z migrantami i dla migrantów, a artystki i artyści biorący w niej udział (Archiwum Protestów Publicznych, Karolina Gembara, Yulia Krivich, Marta Romakiv i Pamela Bożek) przekonują, że działania artystyczne mają realną moc wpływania na życie jednostek. Studenci i studentki Łódzkiej Szkoły Filmowej zapytają, w jaki sposób tworzą się współczesne społeczności i co je konstruuje.

Karolina Gembara z wystawy "Migracje" FOTOFESTIWAL 2022

Program Otwarty zaprezentuje najciekawsze projekty fotograficzne, wybrane spośród niemal tysiąca nadesłanych na tegoroczny konkurs przez artystów z 40 krajów. W tej części znajdziemy projekt o grzybach halucynogennych, dowiemy się, jak sułtan Imperium Osmańskiego decydował o winie więźniów oraz przyjrzymy się ludzkiej potrzebie ucieczki do natury.

Z inicjatywy Fotofestiwalu powstaje także film o sytuacji na granicy ukraińskiej realizowany przez palestyńskiego reżysera Mohameda Almughanni oraz film o uchodźcach w Polsce autorstwa syryjskiego filmowca Ramiego Shai. Niektóre projekty i działania powstają na bieżąco i zapewne będzie to jedna z najbardziej aktualnych edycji festiwalu. Dokładny program znajdziecie tutaj.

Wystawy można zobaczyć do 26 czerwca w centrach festiwalowych: Art_Inkubator, Muzeum Książki Artystycznej, w pofabrycznym kompleksie OFF Piotrkowska, zabytkowym budynku pouniwersyteckim Motyl UŁ, a także w kilkunastu galeriach miejskich uczestniczących w Programie Miasto.

WIĘCEJ