Wizjonerska muzyka ponad czasem.

Studio Eksperymentalne Polskiego Radia było jedną z pierwszych inicjatyw tego typu na świecie. Od 1957 placówka wydawała z siebie naprawdę radykalne i wizjonerskie eksploracje dźwiękowe, które w obrębie muzyki elektronicznej bronią się do dzisiaj. To również jedna z najbardziej szanowanych na świecie propozycji kulturalnych z Polski, właśnie przez swój awangardowy i prekursorski status. SEPR fascynuje od lat, dostarczając materiałów na najróżniejsze kompilacje i retrospektywy. Jedną z nich wydała niedawno OTHER PEOPLE, oficyna, której szefuje Nicolas Jaar. „Would It Sound Just As Bad If You Played It Backwards?” A Collection of Sounds from the Studio Eksperymentalne Polskiego Radia (1959-2001) to zbiór utworów ze Studia, które po raz pierwszy pojawią się na winylu. 

Słuchając kompilacji, nietrudno popaść w zachwyt nad wizjonerstwem tej muzyki. Wiele brzmień, które na niej znajdziemy, z powodzeniem mogło zostać wydane w tym roku, na jednym z kasetowych labeli. Radykalne kolaże Barbary Zawadzkiej zahaczają o industrialne wycieczki, a Lapis, monumentalna kompozycja Krzysztofa Knittla z 1985 roku, ma niemal klubowe momenty. Tej fascynującej składance towarzyszy również miks nagrany przez Nicolasa Jaara, który łączy różne utwory ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w ciągłą, spójną opowieść. Wydawnictwo okraszają zdjęcia autorstwa legendarnej artystki Zofii Kulik. Całość składa się na imponujący pakiet, po który warto sięgnąć, jeśli interesują was dzieje rodzimej sztuki awangardowej. 

WIĘCEJ