Mocny przekaz czy paliwo dla koszmarów?

Trudno w to uwierzyć, ale ostatni album Kendricka Lamara, DAMN., ukazał się pięć lat temu. Absencja wpływowego rapera w czasie, kiedy działo się tak dużo, doskwierała nie tylko hiphopowej publiczności. Pojawiał się tu i ówdzie na featuringach (choćby u swojego kuzyna Baby Keema, gdzie odniósł się do protestów Black Lives Matter w dość specyficzny sposób), ale wśród różnych plotek brakowało nam solidnych wieści o stanie zaawansowania jego nowego wydawnictwa. W piątek 13 maja dostaniemy do rąk Mr. Morale & the Big Steppers – piąty krążek Kendricka, który został zapowiedziany zupełnie niedawno. Właśnie pojawił się singiel promujący wydawnictwo, mocno grooviasty The Heart Part 5. Raperowi towarzyszy sampel z Marvina Gaye’a, a treść ponownie podnosi kwestię systemowego rasizmu i generacyjnej duplikacji traumy. Kendrick Lamar często opisuje szersze procesy społeczne i robi to nad wyraz trafnie, niezależnie czy mówi o ulicznej matni, w jaką wpędza się czarną młodzież (Good Kid, M.A.A.D City), czy eksploatacyjnych praktykach branży muzycznej (To Pimp A Butterfly). Ale ostatecznie idzie własną drogą, sytuując własną perspektywę jako priorytet, co najmocniej dało się odczuć na DAMN. The Heart Part 5 zawiera wiele mocnych linijek, obracających się głównie wokół pojęcia culture, jakim często opisywany jest hip-hop. In the land where hurt people hurt more people / Fuck callin’ it culture – deklaruje Kendrick. W teledysku jego twarz zmienia się w inne (m.in. Nipsey’a Hussle’a, Kanyego Westa czy Willa Smitha) przy pomocy technologii deep fake. Klip zobaczycie poniżej.

WIĘCEJ