Markus Öhrn i Karol Radziszewski przedstawiają brutalną lekcję historii mało znanej. Fag Fightersi przejmują język nienawiści na własny użytek. W lutym spektakle będą grane 21, 22, 23 o godz. 19:00.

Markus Öhrn i Karol Radziszewski przedstawiają brutalną lekcję historii mało znanej. Fobia to spotkanie dwóch odmiennych praktyk artystycznych. Przerysowany, ostry, wręcz kreskówkowy język wizualny Markusa Öhrna i researchersko-dokumentalna praktyka Karola Radziszewskiego, skupiającego się na nieheteronormatywnej, nieopowiedzianej historii Polski. Spektakl w typowy dla Markusa Öhrna sposób zbudowany jest z trzech epizodów. Fag Fightersi, czyli różowa bojówka gejowska z projektu Radziszewskiego, który rozwija od 2007 roku, konfrontują się z członkami rodziny oraz przedstawicielami świata biznesu i sztuki.

Fobia to ironiczna krytyka społeczeństwa. Twórcy przyglądają się zagadnieniu przemocy i stygmatyzującym stereotypom dotyczącym osób LGBTQ+, Fag Fightersi przejmują język nienawiści na własny użytek. Krytyczne spojrzenie twórców na te trzy obszary: rodzinę, biznes i kulturę,  jest pretekstem do przyjrzenia się tematowi eksploatacji grup mniejszościowych. Podyktowanej chęcią budowania ich kosztem kapitału symbolicznego, bogacenia się lub wzmacniania autorytetu. Jednym z tematów jest tak zwany pinkwashing, gdy korporacje międzynarodowe, żerując na chorobliwym konsumpcjonizmie, promują swoje marki symulując wsparcie osób LGBTQ+.

Czym jest zatem homofobia? Czy tylko nienawistną przemocą okazywaną wprost, czy może ukrytym aspektem scenariuszy integracyjnych pisanych przez osoby heteronormatywne? Markus Öhrn i Karol Radziszewski fundują nam jazdę rollercoasterem wśród stereotypów, pozornej tolerancji, rzekomej akceptacji i innych naszych, jak najbardziej słusznych przekonań.

Fag Fighters (2007- aktualnie)
Fag Fighters to fikcyjna miejska jednostka partyzancka, “pedalski gang” operujący na marginesie mainstreamowego społeczeństwa, oznaczający swoje terytorium graffiti i popełniający akty przemocy, włączając w to przemoc seksualną. Znakiem rozpoznawczym Fag Fighters są różowe kominiarki. Z wideo Fag Fighters: Prolog dowiadujemy się, że kominiarki zostały wykonane przez babcię Karola Radziszewskiego. Polska prawica postrzega społeczność LGBT jako śmiertelne zagrożenie dla porządku społecznego. Radziszewski przechwytuje i wzmacnia stereotypowy konserwatywny dyskurs, przekształcając go w aspołeczną, anarchiczną, subwersywną fantazję. Tworzy także dowody działalności jednostki – graffiti, ślady, amatorskie zdjęcia zrobione przez członków grupy. Granica między dramatem a symulacją jest rozmyta; fikcja wydaje się niepokojąco realistyczna.

Wideo Fag Fighters: Prolog można traktować jako most, który łączy dwie rzeczywistości, które Radziszewski wprowadza do swojej sztuki: rodzinę i gejowską subkulturę. Obydwie te przestrzenie społeczne należą do sfery życia prywatnego artysty, a jednak wydają się być od siebie odległe; są to dwa przeciwstawne bieguny tożsamości Radziszewskiego. Jednakże skrajności niespodziewanie spotykają się w Fag Fighters: Prolog. Wideo przedstawia babcię artysty, która szyje różowe kominiarki na staromodnej maszynie do szycia. Te kominiarki staną się atrybutem Fag Fighters – oddziału gejowskich anarchistów wymyślonych przez Radziszewskiego.

(from the curatorial text by Stach Szablowski / „I Always Wanted” exhibition catalogue published by CCA Ujazdowski Castle in Warsaw, 2007)
MARKUS ÖHRN (UR. 1972) SZWEDZKI ARTYSTA WIZUALNY I REŻYSER TEATRALNY, OBECNIE MIESZKA I TWORZY W MIEJSCOWOŚCI STOCKSBO W SZWECJI. UKOŃCZYŁ STUDIA MAGISTERSKIE NA KIERUNKU SZTUKI PIĘKNE NA KONSTFACK W SZTOKHOLMIE W 2008 ROKU. TWORZY PRZEDE WSZYSTKIM W DZIEDZINACH PERFORMANSU, INSTALACJI WIDEO I DŹWIĘKOWYCH. JEST TAKŻE CENIONYM MENTOREM DLA MŁODSZYCH ARTYSTÓW I WYKŁADA NA RÓŻNYCH UNIWERSYTETACH W EUROPIE. W ROKU 2018 PEŁNIŁ FUNKCJĘ PROFESORA GOŚCINNEGO NA WYDZIALE TEATRALNYCH STUDIÓW STOSOWANYCH W GIESSEN. TWÓRCZOŚĆ MARKUSA ÖHRNA, W TYM JEGO TRYLOGIA SKŁADAJĄCA SIĘ Z PRZEDSTAWIEŃ „CONTES D’AMOUR” (2010), „WE LOVE AFRICA AND AFRICA LOVES US” (2012) ORAZ „BIS ZUM TOD” (2014), BYŁA PREZENTOWANA ZARÓWNO W SZWECJI, JAK I NA ARENIE MIĘDZYNARODOWEJ, NA PRESTIŻOWYCH FESTIWALACH, TAKICH JAK THEATERTREFFEN, WIENER FESTWOCHEN, FESTIVAL D’AVIGNON, VOLKSBÜHNE-AM ROSA-LUXEMBURG-PLATZ, MUSEUM OF MODERN ART, HAUS DER KULTUREN DER WELT ORAZ W DRAMATEN W SZTOKHOLMIE, GDZIE W 2022 ROKU STWORZYŁ 12-ODCINKOWY PERFORMANS O TYTULE „THE UNKNOWN”. ZA SWOJE PRZEDSTAWIENIE „3 EPISODES OF LIFE”, KTÓRE MIAŁO PREMIERĘ NA FESTIWALU WIENER FESTWOCHEN W 2019 ROKU, MARKUS ZDOBYŁ NAGRODĘ NESTROYA. PONADTO JEGO SPEKTAKLE, TAKIE JAK „SONATA WIDM” (2017) I „3 EPISODES OF FAMILY LIFE”, BYŁY WYSTAWIANE W NOWYM TEATRZE W 2021 ROKU. TWÓRCZOŚĆ MARKUSA ÖHRNA BUDZI KONTROWERSJE I INTENSYWNE DYSKUSJE NA TEMAT GRANIC I MOŻLIWOŚCI WSPÓŁCZESNEGO TEATRU.
KAROL RADZISZEWSKI (UR. 1980) TWÓRCA FILMÓW, FOTOGRAFII, INSTALACJI, AUTOR PROJEKTÓW INTERDYSCYPLINARNYCH. ABSOLWENT WYDZIAŁU MALARSTWA WARSZAWSKIEJ ASP. WYDAWCA I REDAKTOR NACZELNY MAGAZYNU „DIK FAGAZINE”. TWÓRCA „QUEER ARCHIVES INSTITUTE”. LAUREAT PASZPORTU POLITYKI (2009). JEGO PRACE BYŁY POKAZYWANE M.IN. W NARODOWEJ GALERII SZTUKI ZACHĘTA, MUZEUM SZTUKI NOWOCZESNEJ W WARSZAWIE, MUZEUM SZTUKI W ŁODZI, MUZEUM WSPÓŁCZESNYM WROCŁAW, MUZEUM NARODOWYM W WARSZAWIE, CSW ZAMEK UJAZDOWSKI, KUNSTHALLE WIEN, NEW MUSEUM W NOWYM JORKU, WHITECHAPEL GALLERY W LONDYNIE, VIDEOBRASIL W SAO PAULO, COBRA MUSEUM W AMSTERDAMIE ORAZ NA BIENNALE PERFORMA 13 W NOWYM JORKU, 7. GÖTEBORG BIENNALE, 4. PRAGUE BIENNALE, NEW YORK PHOTO FESTIVAL W NOWYM JORKU I 15. BIENNALE SZTUKI MEDIÓW WRO.
WIĘCEJ