Poznajcie najpopularniejsze Youtuberki uczące swoich widzów_dzki, że nie ma jednej, ustalonej narracji na temat bycia trans.

Platformy gamingowe są dla nastoletnich osób nie tylko źródłem rozrywki. Dla wielu osób odkrywających swoją tożsamość płciową, to miejsce wyzwolenia. A co z gamingowymi Youtuber(k)ami, którzy_e wychodzą z szafy?

Proces poznawania własnej tożsamości płciowej bywa długi i wymagający, często wiąże się z ukrywaniem części siebie przed rodziną i przyjaciółmi, przynajmniej do czasu, gdy zyskamy wystarczającą pewność siebie. Istnieje jednak miejsce, w którym mogą wiele młodych osób może żyć otwarcie bez strachu. To wirtualna przestrzeń gamingowa, w której uczestnicy_czki wchodzą w interakcję ze światem gry za pomocą stworzonego przez siebie awatara. To szansa na ucieczkę od prawdziwego życia i możliwość badania swojej tożsamości płciowej w bezpiecznej przestrzeni wirtualnej. Z takiej możliwości skorzystała Hannah, nastolatka, której historię opisuje The Guardian. Dziewczynka założyła konto na Roblox w wieku 8 lat, a anonimowość Internetu pozwoliła jej na stworzenie bardziej autentycznej wersji siebie. Społeczność Robloxa pozwoliła Hannah na zrozumienie swojej tożsamości płciowej, od innych graczy dowiedziała się wiele o tranzycji, a gdy dokonała coming outu przed swoją rodziną, mogła liczyć na wsparcie innych użytkowników_czek. Wśród wielu grup LGBTQ+ na platformie najliczniejsza ma ponad  960 tys. członków_iń. Queerowi gracze akceptują siebie nawzajem, służą radą i wsparciem, nierzadko organizują nawet zbiórki pieniężne na przykład na zabieg korekty płci, jak w przypadku Hannah. Online to ty decydujesz o swoim pochodzeniu, do jakiej szkoły chodzi, jak wygląda twoja twarz. Wszystko, co musisz wiedzieć, to to, że inni również grają, są serdeczni i cię akceptują.

Roblox od czasu premiery w 2006 roku stał się fenomenem kulturowym. Gra zyskała aż do 37 milionów  aktywnych użytkowników dziennie, a dwie trzecie graczy nie skończyło jeszcze 17 lat. Jak donosi firma, w 2020 roku trzy czwarte wszystkich amerykańskich dzieci między 9 a 12 rokiem życia korzystało z Roblox. Jak większość gier, Roblox również odnotował ogromny skok popularności w związku z pandemią, co sprawiło, że platforma przekształciła się w jedną z największych na świecie sieci społecznościowych dla młodych osób, jednak wciąż przyciągnął zdecydowanie mniej użytkowników_czek niż gry, takie, jak Fortnite czy Minecraft. Jednak w przeciwieństwie do Fortnite, Roblox nie jest pojedynczą grą, a rozbudowaną platformą. Każdy może bezpłatnie pobrać oprogramowanie Roblox Studio i korzystać z uproszczonego zestawu narzędzi do projektowania, tworzenia i udostępniania własnych gier.

Społeczności Roblox komunikują się między sobą na różne sposoby. Istnieje okno czatu w grze, w którym gracze rozmawiają o odbywającej się właśnie rozgrywce, ale poza grami na platformie, znajdziemy również fora dyskusyjne skierowane do różnych grup w zależności od zainteresowania. Trzecią formą komunikacji jest Discord – popularna wśród graczy darmowa aplikacja do przesyłania wiadomości, która nie ma tak surowych ograniczeń treści jak Roblox. To oczywiście nie jedyne przestrzenie internetowe, które oferują queerowym osobom bezpieczną przystań, wcześniej były nimi Tumblr lub Twitter, dziś jest to raczej Reddit. Wiele osób odkrywa swoją tożsamość płciową właśnie dzięki Interentowi i jego użytkowni(cz)kom. Przyjrzyjmy się więc kilku najgłośniejszym historiom coming outów w branży.

James Stephanie Sterling angielsko-amerykańscy niezależni dziennikarze gier wideo, krytycy i  eksperci znani z kanału Jim Sterling w sierpniu 2020 roku oznajmili na Twitterze, że identyfikują się jako non-binary gender trash. Po kilku miesiącach stosowania hormonalnej terapii zastępczej, w styczniu 2021 roku ponownie wyszli z szafy na swoim kanale jako pansekseksulna niebinarna kobieca osoba trans. Wciąż prowadzą swój kanał pod nazwą Jim Sterling i wg ich konta na Patronite nie mają nic przeciwko, gdy ktoś zwraca się do nich właśnie tym imieniem, choć preferują James Stephanie. Jimquisition to ich najpopularniejsza seria na YouTubie, w której dzielą się przemyśleniami na temat aktualnych problemów związanych z branżą gamingową, komentują rynek, wydarzenia i premiery gier. W wideo Game of the Year Awards 2020, w którym przyznali grze Ikenfell nagrodę główną przede wszystkim za ukłon w stronę społeczności LGBT+, Sterling narzekali na brak reprezentacji osób trans i niebinarnych w mediach, a w szczególności w świecie gamingowym. Choć od czasu coming outu Sterling stracili znaczną liczbę subskrybentów, jak sami twierdzą szczęście, które zapewnia im życie w zgodzie z samymi sobą, rekompensuje spadek popularności z nawiązką.

Pisząc o trans Youtuber(k)ach należy również wspomnieć o Natalie Wynn, znaną ze swojego kanału ContraPoints. Wynn na swoim koncie zgromadziła prawie 1,5 mln fanów i fanek, a jej piękne i spostrzegawcze wideo-eseje zyskały uznanie wielu mainstreamowych mediów. Trudno oprzeć się jej błyskotliwemu poczuciu humoru, z którego korzysta do poruszania istotnych kwestii filozoficzno-społecznych.  Dobrze napisane postaci (wszystkie grane przez samą Wynn) omawiają kwestie transpłciowe oraz demaskują i zastanawiają się nad rosnącym na świecie ruchem prawicowych ekstremistów. Contrapoints przypisuje się nawet deradykalizację wielu młodych mężczyzn w przestrzeniach alt-right. Wynn ma również drugi kanał, na którym wrzuca swoje kilkugodzinne streamy gier. Natalie spotkała się z ostrą krytyką a nawet hejtem ze względu na wypowiedzi na temat niebinarnych osób trans, jednak do dziś uznawana za istotną reprezentantkę społeczności trans na YouTubie.

Zaledwie tydzień temu coming outu dokonała Nolif – polska speedrunnerka na YouTubie. W wideo opublikowanym na jej kanale zdradziła, że od roku jest na terapii hormonalnej, a w 2022 planuje najpierw poddać się zabiegowi feminizacji twarzy, a następnie zmiany głosu, by dopasować wygląd to tożsamości płciowej. Natalia zapewniła 1,3 mln swoich obserwujących, że gamingowy content na jej oryginalnym kanale się nie zmieni, jednocześnie poinformowała o założeniu nowego kanału, nataliewastaken (79 tys. subskrybentów), gdzie będzie dzieliła się zmianami związanymi z procesem tranzycji, by pomóc fanom lepiej zrozumieć zmiany zachodzące w jej życiu. Natalia podkreśłiła, że nie jest to nagła decyzja, bo osobą transpłciową czuje się od 11 roku życia, a w całym procesie towarzyszy jej i wspiera narzeczona Sandra.

YouTube to ogromna społeczność zarówno twórców_czyń, jak i odbiorców_czyń treści, a twórczynie tu przedstawione są namiastką społeczności osob transpłciowych w gamingowym świecie. Dzielą się swoimi historiami online, opowiadają o coming oucie, procesie tranzycji, reakcji środowiska, ale jednocześnie są utalentowanymi ekspert(k)ami w swoich dziedzinach. Dynamicznie rozwijająca się branża gamingowa wreszcie się zmienia. Wciąż pozostaje zdominowana przez białych, cis-hetero mężczyzn, ale z roku na rok, wraz z rosnącą liczbą użytkowników_czek, obserwujemy również coraz większe zróżnicowanie. Miejmy nadzieję, że ten trend zostanie z nami na stałe.

WIĘCEJ